.::ارتباطات::.

رقص در زندگی روزمره

جمعه 27 بهمن 1391

نویسنده: مطهره آخوندی |

زمانی پیشکش دادن به خدایان در قالب قربانی کردن و حرکات منظم گروهی در معبدها، جزو آیین های پذیرفته و مناسکی که جزو بایدهاست محسوب می شد. جایی که برای سپاس از خدایگان در برابر گردآوری محصول و برای حاصلخیزی زمین، دست و پا و حرکات به کمک کلام میآمد. رقص، آیین است. که حذف آن، به معنای گرفتن ماهوی ماهیت آیین است. رفته رفته، رقص از بستر آیین ها که هم متعلق به دربار و هم دهقانان بود، به سمت و سوی اجتماعات کوچکتر آمد. جایی که دیگر نه تمثالی حضور داشت و نه زمان مقدسی که آیین باید اجرا می شد.

رقص، زبان بدن است. جایی که کلام را حذف کرده و با حرکات بدن، لباس و آویزها و نقاشی های روی بدن، پیامی منتقل می شود. پیامی که می تواند برون ریز درونیات شخص، جامعه و حتی پایگاه اقتصادی افراد باشد.

از تاریخ رقص بگذریم آنچه که امروزه در جامعه ما به عنوان تابو، به حاشیه رانده شده، جای بحث دارد. اینکه در فقه شیعه چه میگذرد - رقص که لازمه آن موسیقی است و جزو لهو و لعب محسوب می شود پس  درنتیجه حرام است-  به کنار می گذاریم. رقص به معنای هنر، رقص به معنای ورزش، رقص به معنای زبان بدن منظرهای دیگری به این حوزه هستند.

رقص در واقع با چندین حوزه پیوند دارد. موسیقی عامه پسند و بالاتر از آن  فرهنگ عامه پسند، جنسیت، هویت قومی و محلی، پایگاه اقتصادی، هویت، روان شناسی فردی و اجتماعی حوزه هایی هستند که رقص را در پیوند و در زمینه آنها می توان بررسی کرد.

در بحث جنسیت و رقص، آنجلا مک رابی که درباره جنسیت و فرهنگ جوانان کار کرده است؛ معتقد است، مردانی که میرقصند نوعی مردانگی جدید را تولید می کنند. رقص، جایگاهی است که زنان به عنوان یک خرده فرهنگ، در آن نقش کلیدی دارند و بروز و نمایششان در آن است.

 گاهی رقص نوعی بازنمایی سبک زندگی است. برای مثال رقص های خیابانی خود نشان از المان های سبک زندگی یک طبقه یا جوانان خاصی را دارد.  در این رقص ها نوع پوشش، انتخاب موسیقی و زبان بدن، رقص های گروهی بارزه هایی از سبک زندگی است.

رقص با لذت نیز پیوند دارد. علاوه بر افزایش ضربان قلب و نشاط پس از آن، گاهی با لذت جسمانی نیز همراه می شود. برخی از رقص هایی که به ویژه با آهنگ های شش و هشتی و یا رپ همراه هستند بازتابی از تمنیات جنسی هستند. رقص های مخصوص دیسکو که هم اکنون در جشن های تولد و در محافل خصوصی جایگاه دارند، گونه ای جایگزینی برای نبود دیسکو در جامعه ایران محسوب می شوند. در واقع هر چه به حاشیه رانده شده است در قالب جشن های خصوصی و گروههای دوستی و خانوادگی به حیات خود ادامه داده است.

خوابگاههای دانشجویی، محفلی زنانه  و اجتماعی زنانه است. رقص که به تعبیر مک رابی، قلمروگاه زنان است، در این محافل زنانه می تواند محل نمایش و رشد و نمو داشته  باشد. جایی که ترکیبات فرهنگی متفاوت، ارتباطات میان فرهنگی را پدید می آورد. علاوه بر آشنایی و آموزش آماتوری، ترکیباتی مبتنی بر تمسخر و لذت پدید می آورد. با پخش شدن بسیاری از ویدیوهای رقص ها در خوابگاه ها، و بازتولید یک ویدیو کلیپ با امکانات خوابگاهی رخ می دهد. در اینجا ژانر جدیدی از رقص پدید می آید.

محیط های زنانه از جمله مدارس دخترانه و خوابگاه های دانشجویی، تفریح دم دستی زنان، که همانا رقص است، جایگاه بررسی ویژه از منظر جامعه شناسی دارد. گونه شناسی رقص ها و همچنین سرایت آنها و بازتولید رقص نمایشی، و رهبران فکری در این حوزه در میان دختران خوابگاهی و پیوند آن با زندگی دانشجویی و خابگاهی می تواند در شناسایی این حوزه کمک کند.

نظرات() 
How much does it cost to lengthen your legs?
سه شنبه 17 مرداد 1396 08:58 ق.ظ
Quality posts is the key to invite the users to go to see the web page, that's what this web site is providing.
foot pain from shoes
سه شنبه 6 تیر 1396 12:12 ب.ظ
Hello very cool web site!! Man .. Excellent ..
Superb .. I will bookmark your blog and take
the feeds additionally? I'm satisfied to search out a lot of useful information right
here in the publish, we want develop more strategies on this regard, thank you for sharing.
. . . . .
sherleysecore.wordpress.com
چهارشنبه 3 خرداد 1396 11:38 ق.ظ
This is the right web site for anyone who hopes
to understand this topic. You know a whole lot its almost tough to argue with you (not that
I actually will need to…HaHa). You certainly put a brand new spin on a topic that
has been discussed for decades. Excellent stuff, just excellent!
Brandon
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 06:56 ق.ظ
Since the admin of this website is working, no question very
quickly it will be famous, due to its feature contents.
سید علی
سه شنبه 29 مرداد 1392 02:09 ب.ظ
سلام خسته نباشید
وبلاگ خوبی بود
خسته نباشید
جایی گفتید جای خالی دیسکو را در جامعه رواج موسیقی در محافل خصوصی جبران کرده است.
برای من سوال ابنه: چطور می توان اثبات کرد که یک جامعه برای رفع نیاز های کارکردی خود نیاز به دیسکو دارد.آیا کارکرد های بنیانی جهان شمول اصلا وحود دارند؟
و آیا می توان چنین نیاز های کارکردی را تا سطح ریز و جریی نهادی چون دیسکو تنزل داد؟
جواب من کمنفی است و به نظر من این ادعا نمی تواند درست باشد.
ممنون می شم جواب بدید.ممنون
محمد مرتجی
پنجشنبه 3 مرداد 1392 03:29 ب.ظ
البته که رقص به معنای ظرافتش مختص زنان است.لکن به مانند هر هنر دیگری،رقص دارای مکاتب و سبک های گوناگونیست که برخی از آنها به خشونت مردانه نیاز دارد(مانند break) و برخی را نمیتوان لهوی به حساب آورد(مانند رقص های مختص اپرا و یا باله ی روسی)
شیرین
پنجشنبه 29 فروردین 1392 05:04 ب.ظ
با سلام
بنده خیلی به رشته علوم ارتباطات اجتماعی علاقه دارم و قصد دارم امسال در کنکور آن شرکت کنم.اما دقیقا" نمی دانم چه منابعی را بهتر است بخوانم.
مخصوصا" اینکه قصد دارم درکلاس آمار و آزمون های آزمایشی شرکت کنم.اما نمی دانم کدام موسسه بهتر است.لطف می کنید بنده را راهنمایی کنید.شما خودتان از چه موسسه ای برای آزمون و کلاس استفاده کردید؟ ماهان؟پارسه؟اکسین؟سنجش تکمیلی؟ مدرسان شریف؟
ممنون می شوم اگر بنده را راهنمایی فرمایید.میل بنده هم درج شده است.
با تشکر
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

← درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : مطهره آخوندی

← لینکدونی

← طبقه بندی

← آرشیو

← لینکستان

← صفحات جانبی

← نظرسنجی

    اگر بخواهید یک وبلاگ جدید بسازید از کدام سرویس دهنده وبلاگی استفاده می کنید؟







← آخرین پستها

← نویسندگان

← ابر برچسبها

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :