.::ارتباطات::.

شهروندی و جهانی شدن

یکشنبه 11 دی 1384

نویسنده: معصومه شهبندی | طبقه بندی:جهانی شدن، 

یا حق

جهانی شدن ارتباطات - دکتر عاملی

Masom.sh@gmail.com

 

گستره ی عمومی و شهروند مجازی

*** گستره ی عمومی با شهروند ی چه ارتباطی دارد و دنیای مجاز چه تغییراتی در آن را منجر شده است   ؟؟؟

گستره ی عمومی آنچنان که از نامش بر می آید حوزه وسیعی دارد که به مرور زمان نیز دچار تغییرات زیادی شده است و روند رو به رشد ارتباطات در گسترش آن بی تاثیر نبوده است . هابر ماس گستره ی عمومی را در شرایط آرمانی قلمرویی از حیات اجتماعی می داند که تبادل اطلاعات و عقاید و دیدگاه ها درباره مسائل مورد توجه و حساسیت عمومی و در نتیجه گیری افکار عمومی در هر زمینه ای ، در آن قلمرو صورت می گیرد . گستره عمومی وقتی به وقوع می پیوندد که شهروندان بنابر حق گردهمایی و معاشرت خود ، در زمره عناصری اجتماعی به بحث درباره مسائل روز ، به ویژه موضوعات سیاسی ، بپردازند .( تلویزیون و گستره عمومی 1380:18) پس می توان یکی از حقوق مسلم شهروندی را حضور در گستره ی عمومی دانست .

ابتدا زمانی که بحث از این گستره عمومی می شد آنچنان که در یونان باستان مطرح شده ، حرف از جمع شدن در یک فضا و مکان مشخص بود ه است . فضایی از شهر .

شهر یکی از انواع مجتمع های زیستی،  متمرکز ترین نقاط استفاده بشر از زمین هستند(صالحی 1379:182 ) . ولی امروزه این حق شهروندی- گردهمایی و گفتگو تنها در بعد زمانی و مکانی خاص مطرح نیست . دو فضایی شدن جهان و رشد روز افزون فضای مجازی حوزه گستره عمومی را به طور چشمگیری افزایش داده است .

حوزه عمومی عبارت است از فضا ، مکان  ، ابزار و محتوای گفتگو ها در مورد مصالح و منافع شهروندی.(منتظر قائم ، 1383) با توجه به این تعریف اینترنت و دنیای مجاز فضا ، مکان ، ابزار و محتوا را شامل می شود برای گفتگو ، هم در جهت رشد شهروندی در دنیای واقعی و هم به وجود آورنده یک نوع شهروندی مجازی می باشد .

در دنیای حقیقی هر قدر هم تلاش در گسترش گستره عمومی داشته باشیم وسعت و بعدی را که دنیای مجاز می دهد را نمی توانیم به دست بیاوریم .

" آزموند " در سال 1975 به دو نوع کیفیت فضایی تحت عنوان " گرد هم آورنده " و " پراکنده کننده " اشاره می نماید . " گردهم آورنده " به معنی هموار کننده ارتباطات اجتماعی ،برای موارد ی بکار می رود که ویژگی های معماری جغرافیایی فضا ، راه برقرار شدن روابط اجتماعی را هموار می سازد . " پراکنده کننده " به معنی کیفیتی از جغرافیا یا معماری فضا است ، که از برقرار شدن روابط اجتماعی ثابت ، ممانعت می کند ( مرتضوی 1367:76 )

دنیای مجاز نیز به این صورت می باشد :

از یک سو منجر به کم شدن اجتماعات در دنیای واقعی و بی تفاوتی شهروندان به اینگونه تجمعات بشود و از جهتی دیگر خاصیت گرد هم آورند گی ای  دارد می تواند ظرفیت شهروندی جهانی را افزایش بدهد.

 به طور مثال دیگر برای دفاع از موضوعی  و بحث در مورد آن افراد به خیابان ها و تجمع برای اعتراض روی نمی آورند بلکه اعتراض می تواند در فضای مجازی نمود بیشتری یابد . زمانی که نام خلیج فارس در نقشه عوض شده بود ، اعتراض در سایت ها و وبلاگ ها و ....

شهروندی جهانی به عنوان نوع خاصی از شهروندی است كه ریشه در عوامل فرا شهروندی دارد، شهروندی كه مرز جغرافیائی ندارد. شهروندی كه مثلا متكی بر عواملی چون نژاد، جنسیت، طبقه اجتماعی و .. است. بعنوان مثال سیاه پوستی كه در آمریكا زندگی می كند، ممكن است تعلقات شهروندی او متعلق به آفریقا باشد. و یا عوامل جهانی مثل حقوق بشر و یا دموكراسی جهانی، مرجع دیگر در كنار شهروندی های قانونی بوجود آورد.( عاملی ،1384 )  این پیوند نیازمند ابزاری است ، آن ابزار می تواند اینتر نت باشد .

در حالتی خاص تر حتی فضای مجازی را میتوان با مدل  "آزموند "اینگونه تقسیم بندی کرد ، بعضی از فضا ها در اینترنت مثل مکان های عمومی عمل می کنند که خیلی حالت گفتگویی دارند و روابط اجتماعی را گسترش می دهند . در واضح ترین نمود آن chat room , club  و در حالت های دیگر صفحه های که امکان گذاشتن کامنت وجود دارد به عنوان مثال وبلاگ . صفحاتی که امکان اظهار نظر بر آنها وجود دارد روابط اجتماعی را گسترش می دهند .همان معماری فضا که آزموند می گوید(گردهم آورنده ) و برخی از صفحه ها تنها مکانی برای خواندن و عبور هستند ( پراکنده کننده )

 شهروندی در این عرصه ها هویتی را شکل می دهد و حقوقی را طبق شکل گیری این هویت به فرد می دهد .

دریک دید کلی می توان گفت  رشد روز افزون دنیای مجاز ، شهروندی مجازی را هم منجر شده است و در این دنیا همچون دنیای واقعی که گستره عمومی ای دارد که افراد روابط اجتماعی شان بنا بر گسترش و رشد آن تغییر می کند ، گستره عمومی را شامل می شود . به عبارت دیگر دنیای مجاز هم گستره عمومی شهروندی مجازی را منجر می شود و هم اینکه باعث رشد گستره عمومی دنیای واقعی می شود .

 

                                                                                 

 

 

 

 

 

منابع :

کوثری ، مسعود  و نجاتی حسینی ، سید محمود (1379) ، مشارکت فرهنگی ،انتشارات آن ، تهران

دالگرن، پیتر (1380)،  تلویزیون و گستره عمومی ، انتشارات سروش ، تهران

مرتضوی ، شهرناز (1367) ،  روانشناسی محیط ، انتشارات شهید بهشتی ، تهران

 

 

نظرات() 
nondescriptwint17.tumblr.com
چهارشنبه 21 تیر 1396 07:48 ب.ظ
This article is in fact a nice one it helps new the web viewers, who are wishing for blogging.
Jerald
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 10:11 ق.ظ
You have made some decent points there. I looked on the
internet to learn more about the issue and found most people will
go along with your views on this website.
احسان
شنبه 8 بهمن 1384 07:01 ق.ظ
سلام بچه ها
کارتون خیلی عالیه.یادتون نره حقوق زن فقط بوسیله شما قابل اعاده است.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

← درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : مطهره آخوندی

← لینکدونی

← طبقه بندی

← آرشیو

← لینکستان

← صفحات جانبی

← نظرسنجی

    اگر بخواهید یک وبلاگ جدید بسازید از کدام سرویس دهنده وبلاگی استفاده می کنید؟







← آخرین پستها

← نویسندگان

← ابر برچسبها

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :