.::ارتباطات::.

روزنامه نگاری الکترونیک و ارتباطات

شنبه 30 اردیبهشت 1385

نویسنده: مطهره آخوندی | طبقه بندی:عمومی و مسائل روز ، 

روزنامه نگاری الکترونیک و ارتباطات

به مناسبت بزرگداشت روز جهانی ارتباطات  امروز سمیناری با حضور اساتید در دانشکده ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار می شود .

سخنرانان این سمینار :

۱) دکتر محسنیان راد ۲)دکتر دهقان ۳)دکتر کوثری  ۳)مهندس روغنیها

 از علاقه مندان به حوزه ی روزنامه نگاری الکترونیک دعوت به عمل می آید که شنبه بعد ازظهر از ساعت ۱۳-۱۵ در سالن ابن خلدون دانشکده ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران واقع در خیابان جلال آل احمد جنب بیمارستان شریعتی حضور بهم رسانند.

چکیده ی مقالات:

 

 

بسمه تعالی

 

روزنامه‏نگاری آنلاین به منزله یك میدان

مسعود كوثری

mkousari@ut.ac.ir

 

این مقاله می‏كوشد تا با مدد مفهوم «میدان» بوردیو به روزنامه‏نگاری، به ویژه روزنامه‏نگاری آنلاین بپردازد. مساله اصلی در اینجا این است كه «جهان روزنامه‏نگاری» به گفته بوردیو به عنوان یك خرده‏-جهان چگونه عمل می‏كند و برآیند نیروها، بازیگران، منابع اطلاعاتی و مردم چگونه به پوشش خبری در آنها منجر می‏شود. در این مقاله كوشش می‏شود تا به كمك یك مدل چهار‏وجهی نشان دهد كه پوشش خبری در جهان روزنامه‏نگاری چگونه ممكن می‏شود. به بیان دیگر، كوشش می‏شود به كمك این مدل به این پرسش پاسخ داده شود كه روزنامه‏ها در چه مواقعی یك مساله را بخوبی پوشش می‏دهند و آن را به یك «مساله اجتماعی» كه بر مسوولان اجرایی و مردم تاثیر می‏گذارد، تبدیل می‏كنند. مدل ارائه شده شامل چهار عنصر است كه در تعامل با یكدیگر به پوشش یا عدم پوشش خبری منجر می‏شود: روزنامه‏نگاران، منابع خبری- اطلاعاتی، دیگر رسانه‏ها (تلویزیون و مجلات خبری) و مخاطبان (مردم). سپس، با همین مدل به بررسی «جهان روزنامه‏نگاری آنلاین» می‏پردازیم و شكل‏گیری پوشش خبری از نظر چهار عنصر برشمرده توضیح می‏پردازیم. این بررسی به ویژه معطوف به وضع روزنامه‏نگاری آنلاین در ایران است.

 

    

 

بسمه تعالی

 

 

تكنولوژی و اجتماع در روزنامه نگاری الكترونیكی

دكتر علیرضا دهقان

 

جامعه اطلاعاتی نوید های زیادی را ایجاد كرده است . تكثر و تنوع رسانه ای ، تركیب رسانه ها و استفاده از مزایای هر یك به صورت همزمان و در كنار هم ، دسترسی آسان كه سریعتر و ارزان تر به اطلاعات و تامین نیازهای اطلاعاتی بر مبنای انتخاب گری و كاهش شكاف آگاهی میان كشور ها و درون كشورها از جمله نویدهاست.

اما سوال اساسی این است كه در نهایت این نویدها تا چه اندازه واقعی است و تا چه اندازه به دسترسی غیر انحصاری به فرصت های سیاسی و اقتصادی یا به عبارتی دیگر مشاركت حداكثری شهروندان آگاه كمك می كند.

تجارب كشورها دو تجربه ی كلی  را مدیریت اقتصادی و سیاسی نشان می دهد. این دو  تجربه دولت دولت بسیار متمركز و دولت حداقل (نماینده قدرت اقتصادی بازار ) مبتنی بر ویژگی های تصوری جامعه اطلاعاتی را به نوعی اغراق آمیز ، فریب دهنده و ابزاری همسو و در خدمت دولت می سازد. پارادوكس جامعه امروزی یافتن نقطه مطلوب در دو حد نهایی دولت حداكثر و دولت حداقل است .

 

 

 

 

بسمه تعالی

 

ایران در چهار كهكشان ارتباطی

دكتر مهدی محسنیان راد

 

كتاب جدید دكتر مهدی محسنیان راد با عنوان «ایران در چهار كهكشان ارتباطی » در سه مجلد و حدود 2000 صفحه توسط انتشارات سروش منتشر شد . دكتر مهدی محسنیان راد در اثر جدید خود كه در 14 فصل تنظیم شده است ‏، كوشش كرده كه تاریخ ارتباطات ایران را با الهام از نظریه ی سه كهكشان مارشال مك لوهان (Marshal Mcluham ) مرور كند.

نویسنده با اتكا به یكی از مدلهای تبلیغات سیاسی و مسلكی به نام مدل جووت ، تحولات سخت افزاری و نرم افزاری ارتباطات در ایران را با توجه به بستر اجتماعی – فرهنگی هر دوره دنبال كرده است.

فصل اول با عنوان «آغاز ارتباط » كه مربوط به كهكشان شفاهی است ، توانسته جایگاه منحصر به فرد و شگفت انگیز چغازنبیل در ارتباطات گروهی قبل از دوران هخامنشیان را نشان دهد. شش فصل بعدی كتاب ، متمركز بر معرفی كهكشان جدید است ، فصولی كه عنوانین آنها به ترتیب عبارتند از: «انتقال پیام » ، «تكثیر پیام» ، « اقناع حقیقی » ، « اقناع مجازی » و « فرصت از دست رفته » . سه فصل بعدی كتاب مربوط به كهكشان گوتنبرگ است كه عنوانینی چون « تأخیر »،« رویت پذیری » و « سنت یا تجدد» دارد.

كهكشان ماركنی با سه عنوان « عصر رادیو » ، « عصر تلویزیون » و « انقلاب اسلامی » معرفی شده است. آخرین فصل كتاب ، به آینده نگری های مؤلف برای دوران پس از دهكده جهانی اختصاص یافته كه او آن را « بازارپیام » نامیده است.

 

 

 

بسمه تعالی

 

مقایسه روزنامه نگاری در فضای سنتی و مجازی

مهندس روغنیها

 

روزنامه نگاری در فضای سایبر و دگرگونی عمده ای در در ژورنالیسم پدید آورد . تولید ، نگارش و توزیع روزنامه دستخوش تحولاتی دور از انتظار شد.

روزنامه نگاری سنتی اسیر قالب های زمان ومكان است ولی با پا به عرصه نهادن روزنامه های مجازی بر این دو عامل بازدارنده كه مانع از رقابت آنان با رسانه های صوتی و تصویری بود چیره شد. و دغدغه ی از دست دادن زمان انتشار خبر و توزیع روزنامه از میان رفت .

اینك روزنامه های مجازی با با خبرگزاری ها و شبكه های رادیو تلویزیونی برای كسب و انتشار سریع خبر رقابت می كنند. اما در این میان باز هم روزنامه كاغذی جایگاه خود را دارد. این روزنامه ها ویژگی های دارند كه رادیو و تلویزین نتوانسته اند جایگزین آن شوند و روزنامه سایبر نخواهد توانست آنها را از عرصه ی رسانه های جمعی تاثیر گذار خارج كند .

روزنامه های سایبر جایگزین روزنامه های سنتی نمی شوند، در كنار آنها قرار می گیرند و فضای اطلاع رسانی را تقویت می كنند .

 

نظرات() 
foot issues
شنبه 25 شهریور 1396 08:51 ق.ظ
I could not resist commenting. Exceptionally well written!
Can you lose weight by doing yoga?
جمعه 10 شهریور 1396 08:17 ق.ظ
What's up, for all time i used to check website posts here early in the break of day, because i love to find out more and more.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

← درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : مطهره آخوندی

← لینکدونی

← طبقه بندی

← آرشیو

← لینکستان

← صفحات جانبی

← نظرسنجی

    اگر بخواهید یک وبلاگ جدید بسازید از کدام سرویس دهنده وبلاگی استفاده می کنید؟







← آخرین پستها

← نویسندگان

← ابر برچسبها

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :