.::ارتباطات::.

قلم مشکی برای تبلیغات اسلامی !

سه شنبه 23 مرداد 1386

نویسنده: مطهره آخوندی | طبقه بندی:عمومی و مسائل روز ، 

 

اسلامیزه کردن تبلیغات!

چندی پیش از یک مغازه چادر فروشی محصولی خریدم و خانم فروشنده کالا را در پلاستیک قرار داد ! چیزی که توجه مرا جلب کرد ، طرح روی پلاستیک بود، که بیانگر نام تولیدی و معرفی محصولات آن تولیدی بود.

به مسخره گی تصویر و استفاده از عکس نابخردانه خندیدم!

در این تصویر یک زن مشاهده می شود که خط چشم وی با مژه های بلندش جلب توجه می کند. این تصویر با آنکه سیاه و سفید است و چادر نیز پوششی سیاه است محصول را در ضدیتی با متن معرفی می کند !

گذاشتن تاجی بر سر این زن و لوازم زینتی وی و آرایش کامل وی هر چند که تصویر سیاه و سفید است، اما کاملا مشهود است .

متن می گوید: آراستگی ، وقار ، پوشش کامل!

اما در نهایت تصویر زنی آرایش کرده و همراه با موهای بیرون زده و گردنی پیدا و دستانی پر از زینت آلات ، ضدیت کاملا با متن را نشان می دهد! حتی چادری که به اصطلاح بر سر این زن می بینید ، طرح چادر ملی نیست! واضح است که عکسی از پیش داشته اند و سپس پوشش را به وی اضافه کرده اند.

چگونه یک تصویر زن را با مشکی کردن قسمت هایی توانستند اسلامی جلوه دهند؟

 شهرزاد اسلامی!

قدیم تر ها هر وقت خانه ی مادربزرگ می رفتیم، قوطی چای شهرزاد با تصویر زنی زیبا با زلف های پریشان و چهره ای ایرانی جلب توجه می کرد!

                             Go to fullsize image

اینک شهرزاد زیبای قدیمی خانه ی مادربزرگ، در سوپر مارکتی ها با یکدست کردن موهای مشکی اش که به یک پوشش تبدیل شده ، و بر یک پاکت قرمز جلوه گر است! اما کاملا مشهود است که فقط یک قلم مشکی پوشش را ایجاد کرده و نه آنکه آن طرح قدیمی را به دست یک گرافیست بسپارند تا با استفاده از فن خود بدون ضربه به چهره ی وی، در نهایت تصویر را با پوشش طبیعی جلوه دهد !

 

بانک ملت ایرانی اسلامی!

تبلیغ تلویزیونی بانک ملت که سناریوییست که در آن مردی پس از گرفتن کیفش از دست همسر عازم محل کار میشود و در راه وی از خطرات آتی و حوادث غیر مترقبه از دیگرانی که در راه هستند زودتر آگاه می شود!

چند نکته قابل توجه:

?      چهره ی مرد شبیه به اروپایی هاست با موهای خرمایی رنگ و صورت سه تیغه و کت و شلوار و کیف رسمی!

?      زن به عنوان یک خدمات دهنده نقش جانبی دارد(کیف را به دست مرد می دهد) و بازیگر اصلی مرد است که عنصر اگاهی(قدرت پیش بینی ) را حمل میکند!

?      استفاده از نمای آسمان و لامپ های خیابان و برج ها ، تبلیغ را کمی از محیط شهری تهران دور کرده و کوچه ها و خیابان های اروپایی ها را به یاد می آورد!

?      تنها با چند عنصر می توانید بفمید که این تبلیغ ایرانی است! وآن هم پوشش زنان که به عنوان همسر و یا عابران است که  حضور دارند! و گرنه از عناصر پیرامونی مرد چون ساختمان و آسمان و هوا و منزل فرد نمی توان پی به ایرانی بودن برد .

?      این تبلیغ توانایی القاء هدف پیام را ندارد، بیشتر شبیه به یک تبلیغ  شرکت بیمه می ماند! چون مرد داستان، کودکی را نجات می دهد، و یا خود را از خطر مرگ و یا شکستگی نجات می دهد و یا از حوادث طبیعی چون باران ناگهانی حفظ می کند! عنصر حفاظت و مراقب بودن ارجحیت بر عنصر آگاهی دارد.

 

تا کی  به کارگیری صحیح نماد های فرهنگی و مذهبی خودمان را در تبلیغات نادیده می گیریم؟

 

 

نظرات() 
باران جان
یکشنبه 18 شهریور 1386 07:09 ق.ظ
تو عالی فكر می كنی بانو ! تو خوب می بینی بانو !
محمد
چهارشنبه 24 مرداد 1386 01:08 ق.ظ
عکس روی صابون لوکس هم جالبه، قدیما یه آبجی خانوم اروپایی بود، بعد از مدتی سر و صورت خانومه رو با ماژیک سیاه کردند و الان هم دورش حوله پیچیدن! البته اینکه به پوشش بها داده بشه خوبه، اما درست بها بدن!
راستی، من که نتونستم پرسشنامه را تکمیل کنم، اما نتیجه‌اش را برایم بفرست.
معصوم
سه شنبه 23 مرداد 1386 08:08 ق.ظ
خوشحالم كه می نویسی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

← درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : مطهره آخوندی

← لینکدونی

← طبقه بندی

← آرشیو

← لینکستان

← صفحات جانبی

← نظرسنجی

    اگر بخواهید یک وبلاگ جدید بسازید از کدام سرویس دهنده وبلاگی استفاده می کنید؟







← آخرین پستها

← نویسندگان

← ابر برچسبها

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :