.::ارتباطات::.

9 طرح و دستورالعمل محتوایی برای طراحان سایت ها

سه شنبه 16 خرداد 1391

نویسنده: مطهره آخوندی | طبقه بندی:فضای مجازی، 

 

وبمستر

1) سایت را طبق سلسله مراتب  و لینک های متنی بسازید. هر صفحه ای باید حداقل از یک لینک ثابت متنی قابل دسترس باشد.

2) به کاربران خود نقشه سایت را پیشنهاد دهید که در آن اشاره به مهم ترین قسمت سایتتان داشته باشد. اگر نقشه سایتتان تعداد بی شماری لینک در خود دارد بهتر است که آن را تقسیم بر چند صفحه مجزا کنید.

3)  شمار قابل معقولی لینک در صفحه ارائه دهید.

4) سایتی با غنای اطلاعاتی و محتوایی ایجاد کنید و صفحاتی را بنویسید که به دقت محتوای آن را شرح دهد.

5) درباره کلماتی که کاربران باید در موتورهای جستجو بگردند تا به سایت شما برسند فکر کنید و اطمینان حاصل کنید که سایت شما حاوی چنان کلماتی است.

6)سعی کنید از متن به جای تصویر برای اسامی، محتوا و لینک ها ی مهم استفاده کنید. خزنده گوگل متن درون تصاویر را نمی فهمد.

 7) مطمئن شوید که عنصر titleو AlT درست و دقیق باشند.

8)لینک های شکسته را چک کنید و HTML درست را بگذارید.

9) اگر مصممید که صفحه های دینامیک(پویا) استفاده کنید آگاه باشید که هیچ خزنده موتور جستجویی صفحات دینامیک را به خوبی صفحات استاتیک نمی پوید.اگر پارامترها و شماره ها را کم کنید به شما کمک می کند.

منبع : +

 

 

نظرات() 

فراموش نکنم: من یک «ارتباطات» ‌ای هستم :)

یکشنبه 7 خرداد 1391

نویسنده: معصومه شهبندی |

یک بار دیگه دعوت به نوشتن شدم:

«سلام دوست عزیزم معصومه جان

قدیم تر ها یک وبلاگی داشتیم به اسم ارتباطات و از قضا جزو اولین پیشنهادهای گوگل هستش

یادش به خیر درباره هر چیز و هر رویداد رسانه ای سعی میکردیم بنویسیم

نمی دانم چی شد که دست از نوشتن برداشتی

در صورتیکه تحصیلاتت کماکان همان ارتباطات بود و حوزه شغلی همان

حالا که وقت بهتری برای مطالعه داریم دعوتت میکنم که مثل سابق با قلمت بنویسی

وبلاگ ارتباطاتمون منتظره تو و ادبیات ونظراتت هست

:) »

برمی گردم عقب به نقطه آغاز: دوشنبه 2 آبان 1384 تو ذهنم ورق می زنم تا برسم به ترم پنجم دوران کارشناسی!

به حس اون زمان از خودم که فکر می کنم – بعد از هر سینما رفتن نوشتن، مقاله ها رو اینجا گذاشتن، نقد مسائل روز رسانه‌ها را کردن و .... - خنده ام می گیره به این همه جدّیت.. گذشته از این خنده تو راست میگی رشته ام همان است و تحصیلاتم بیشتر و کاری مرتبط با رسانه اما آن روز ها نسبت به امروز  ِ خودم ارتباطاتی  بودم!

همینجا از تو دوست عزیزم برای این دعوت دوباره تشکر می‌کنم و می دونم قدر این ثبت نظرات و دیدگاه‌ها رو :) بهترین و ارزشمندترین «درخواست همکاری» دنیا برای من بود

 

 

 

نظرات() 

کتاب دونده

شنبه 6 خرداد 1391

نویسنده: مطهره آخوندی | طبقه بندی:فضای مجازی، شبکه های اجتماعی مجازی، 

 

book crossing 

تا به حال پیش آمده که در پارکی مشغول قدم زدن باشید و صندلی خالی را در نزدیکی خود مشاهده کرده و بر روی آن بنشینید و درکنارتان کتابی چشمک زده باشد؟ کمی دور و بر را نگاه می‌کنید تا شاید صاحب آن را بیابید، کتاب را بر می‌دارید و می‌گشایید شاید اثری از نام دارنده کتاب ثبت شده باشد، همین که کتاب را می‌گشایید می‌بینید که در آن نوشته شده: شما نیز بعد از خواندن کتاب، آن را در محلی مشابه قرار دهید تا دیگران هم بتوانند از این اثر استفاده کنند.

ایده بوک کراسینگ(book crossing) از سال 2001 شکل گرفت، به این منوال که یک کتاب را در یک مکان عمومی رها کرده و نفر بعدی که آن را میابد و مطالعه می‌کند در جای دیگری رها کرده و چرخه گشتن کتاب به صورت دست به دست ادامه یابد.

این شبکه اجتماعی، که بر مبنای یک حرکت اجتماعی شکل گرفته، در واقع، بر پایه مشارکت در همگانی‌سازی ایده رها کردن کتب مفید در فضا‌های عمومی، برای رسیدن کتاب به دست دیگران، بنا نهاده شده است تا این خوانندگان نیز مجدداً کتاب را در مکانی رها ساخته و این چرخه ادامه یابد.

شما می‌توانید با ثبت کتاب در سایت این شبکه اجتماعی کتاب محور، شناسه‌ای برای کتاب خود گرفته و روند چرخش آن را میان افراد مختلف دنبال کنید. هر کس کتابی را میابد شناسه کتاب یافته شده را در سایت وارد کرده و آخرین جایی که کتاب یافته شده و رها شده، ثبت می‌کند.  هدف از این حرکت، ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و سهیم کردن دیگران در استفاده و لذت بردن از کتابی است که برای فرد محتوای ارزشمندی داشته است.

علاوه بر ایده زیبای بوک کراسینگ، شبکه‌های اجتماعی کتاب محور که افراد بر طبق عادات مطالعه و نویسندگان مورد علاقه و موضوعات کتاب ها در این شبکه ها عضو می‌شوند در فضای مجازی وجود دارند. بوکی دات آی آر نمونه وطنی چنین شبکه اجتماعی است که بر اساس کتاب شکل گرفته است. بوکی متعلق به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است. در این شبکه اجتماعی می‌توانید کتاب‌های مورد علاقه خود را جستجو کرده و در لیست خود قرار داده و همچنین با نویسندگان و علاقمندان این حوزه وارد گفت‌و‌گو شده، و علاوه بر آن با دیگران به نقد کتاب‌های معرفی شده بپردازید و در مسابقات کتابخوانی نیز شرکت کرده و از جوایز آن بهره‌مند شوید.

شبکه‌های اجتماعی کتاب این اجازه را به شما داده که کتابخانه‌ای مجازی، بدون صرف هزینه و فضای اختصاصی برای کتاب‌های خود داشته باشید، و همچنین افرادی که حوزه مطالعاتی شبیه به شما دارند شناسایی کرده و در تحقیقات علمی خود از نظرات ایشان بهره‌مند شوید. علاوه بر این از تازه‌های نشر مطلع شده و با رتبه‌بندی کتاب‌های مورد علاقه خود، در شبکه‌ای از کتابخوانان عضو باشید. در برخی از شبکه‌های اجتماعی کتاب، کاربر می‌تواند به اشتراک کتابخانه شخصی خود با دیگران نیز بپردازد.

شبکه‌های اجتماعی کتاب محور، توانسته‌اند بر موانع زمانی و مکانی فائق آمده، و خیل مشتاقان و کتاب‌دوستان را در خود جمع کرده و فضایی برای تبادل نظرات، علایق، اندیشه‌ها پیرامون کتاب‌ها و نویسندگان فراهم آورند.

بسیاری از شبکه‌های اجتماعی کتاب با توجه به اقبال کتابخوانان شکل گرفته است، علاوه بر کمک به دسته‌بندی و یافتن همفکران و منتقدین به کتاب‌دوستان، شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به کتابداران و ناشران نیز کمک کنند که سلایق و ترجیحات فکری کتاب‌دوستان را به آنها منتقل کنند. با توجه به میزان بحث‌ها و علاقمندی کاربران به کتاب‌ها میزان محبوبیت ژانرها و همچنین چالش‌خیز بودن دیدگاه‌ها، نویسندگان و ناشران نسبت به علایق عموم جامعه آشنا شده و تغذیه فکری کاری خود را بر آن اساس چیده و برنامه‌ریزی‌های آینده‌نگر خود را انجام می‌دهند.

برخی رعایت نشدن کپی رایت را مشکل شبکه های اجتماعی کتاب بیان می‌کنند. برخی از شبه‌های اجتماعی برای گریز از این مسئله تنها قسمتی از کتاب را جهت خواندن، قرار داده با فروش آنلاین آن،این مشکل را حل کرده‌اند چه بسا، این نوع قراردادن بخشی از کتاب، باعث انتخاب هدفمند کتاب توسط مخاطبان شده، و فروش ناشران را افزایش دهد. ناشران هنوز به طور وسیع به قراردادن کتاب‌های خود در شبکه‌های اجتماعی و مجهز شدن به سیستم فروش آنلاین روی نیاورده‌اند،که با حضور ایشان، شبکه‌های اجتماعی کتاب در زبان فارسی می‌تواند با رشد چشمگیر و افزایش کارایی بالاتری روبرو شود.

همچنین حضور شبکه‌های اجتماعی مجازی کتاب، می‌تواند در رشد میزان سرانه مطالعه موثر بوده و چه بسا ارتباطات میان فردی آنلاین میان کتابخوانان و بحث‌های نقد کتاب، پویاتر از سایر رسانه‌ها در عمومیت بخشیدن به فرهنگ کتابخوانی کمک کند.

شبکه‌های اجتماعی کتاب‌ محور، اجتماع منسجمی از کتابخوانان را برای ناشران و نویسندگان و متولیان فرهنگی در حوزه کتاب را فراهم‌ آورده‌اند که می‌توانند پایگاه خوبی برای کسب اطلاعات وجریان اطلاعات میان این چند بخش باشند.

نظرات() 

← درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : مطهره آخوندی

← لینکدونی

← طبقه بندی

← آرشیو

← لینکستان

← صفحات جانبی

← نظرسنجی

    اگر بخواهید یک وبلاگ جدید بسازید از کدام سرویس دهنده وبلاگی استفاده می کنید؟







← آخرین پستها

← نویسندگان

← ابر برچسبها

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :